Ikke alle kan leve op til kravene. Derfor står der heller ikke noget i loven om, at man skal have MitID.
Offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et MitID adgang til alle offentlige services. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du logger ind med MitID, så kan du som tommelfingerregel altid bede en offentlig myndighed om at få adgang til samme ydelse uden brug af MitID, fx ved at bruge en papirblanket.
Det kan du læse mere om på borger.dk. Kig under ‘Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan få udstedt MitID?'
Kontakt din bank for at finde ud af, hvordan du kan være kunde uden at have MitID.
Du har en række muligheder for at komme videre herfra:
Sammen med et afslag udleveres også en klagevejledning. I den kan man se, hvordan man kan klage. Klag over afgørelsen, hvis der enten er sket en fejl, eller hvis der er foretaget en forkert vurdering.
Har du én i dit netværk, som du har tillid til, og som gerne vil hjælpe dig, så kan du give ham/hende en fuldmagt. Med en fuldmagt giver du den person, du vælger, lov til at handle på dine vegne. Han/hun logger på som sig selv og ikke som dig. Det betyder, at det er synligt, hvad vedkommende præcis har gjort på dine vegne. Men når du afgiver en fuldmagt, kan det også føles, som om du afgiver magt og selvstændighed. Søg derfor gerne uvildig, juridisk rådgivning og vejledning hos fx en advokat eller retshjælp, før du beslutter dig for at afgive en fuldmagt. Som minimum er det vigtigt, at du taler det godt igennem med den person, du giver fuldmagten til, så personen ved, hvad du gerne vil have ham/hende til. Skriv ned, hvad I har aftalt. Læs mere om fuldmagter generelt
En digital fuldmagt giver adgang til de fleste offentlige selvbetjeningsløsninger. Læs mere om digital fuldmagt på borger.dk.
Hvis du ikke har MitID eller har svært ved det digitale, er det stadig muligt at afgive en fuldmagt. Det kræver, at personen, du ønsker at give fuldmagten til, logger ind med sit MitID og anmoder dig om fuldmagten. Han/hun skal gå på ovenstående side på borger.dk og klikke på ’Log på digital fuldmagt og giv/anmod om fuldmagt’. Personen kan vælge, at du får tilsendt anmodningsbrevet med brevpost. Det skal du underskrive og sende til Digitaliseringsstyrelsen.
I den private sektor skal du tage fat i de enkelte virksomheder for at høre, hvilke muligheder du har for at afgive en fuldmagt her, fx din bank, dit pensionsselskab og dit forsikringsselskab. Det gælder også din læge.
Du skal være opmærksom på, at du skal bruge MitID til at få adgang til Digital Post, som du kan se via borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og mit.dk. Har du ikke MitID, bør du enten søge om fritagelse for Digital Post, eller give læseadgang til en anden, som du stoler på. Læs mere på borger.dk: