Svindlere, der ringer, kan være meget overbevisende. De kan fx prøve at overbevise dig om, at der er problemer med dit MitID. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald fra nogen, som udgiver sig for at være fra fx MitID supporten, din bank, politiet eller noget helt fjerde. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.
Giv aldrig oplysninger til folk, der ringer og beder om dem
Selvom personen i telefonen siger, at det haster, eller dit MitID vil blive spærret, skal du aldrig lade dig overtale. Husk på, at ingen reelle virksomheder eller myndigheder ringer dig op omkring dit MitID. Hvis du er i tvivl, så læg røret på.
Er du i tvivl, om der er problemer med dit MitID på grund af mistænksomme opkald, kan du ringe til MitID Supporten på telefon 33 98 00 10.
Sådan genkender du et fupopkald
- Personen i opkaldet kræver, at du udleverer dine personlige oplysninger
- Telefonnummeret er skjult, meget langt eller udenlandsk
- Personen vil gerne have, at du skal handle hurtigt
Video - Svindel ved opkald (1:25)
Videoen viser et eksempel på et fupopkald og giver dig gode råd til, hvad du skal være opmærksom på i sådan en situation.