Din kodeviser eller kodeoplæser bruges altid i kombination med din adgangskode. Hvis du har glemt din adgangskode eller din adgangskode er spærret, kan du ikke bruge din kodeviser eller kodeoplæser, før du har lavet en ny adgangskode.
Hvis du har indtastet engangskoden fra kodeviseren eller kodeoplæseren forkert for mange gange, bliver din kodeviser eller kodeoplæser midlertidigt spærret. Du kan genaktivere din kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk eller med en aktiveringskode, som du får hos Borgerservice.
Hvis du stadig har adgang til din profil på MitID.dk, fx ved brug af MitID app, kan du genaktivere det midlertidigt spærrede MitID identifikationsmiddel.
Hos borgerservice skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en aktiveringskode. Husk at bestille tid i borgerservice, inden du møder op.
Find din nærmeste borgerservice og bestil tid
Medbring gyldig legitimation
Når du har fået en aktiveringskode, genaktiverer du din kodeviser eller kodeoplæser ved at indtaste aktiveringskoden sammen med dit bruger-ID på MitID.dk.
Hvis din MitID kodeviser eller kodeoplæser er permanent spærret (fx ved mistanke om misbrug), kan du ikke bruge den mere. Det skyldes, at hver MitID kodeviser og MitID kodeoplæser har et unikt serienummer, som af sikkerhedsmæssige grunde ikke genbruges. Derfor skal du bestille en ny.